Édesburgonya

Édesburgonya

 

Az édesburgonya neve ellenére semmiféle rokonságban nincs a krumplifélék családjával, egy másik növény nemzetséghez, a hajnalka-félékhez tartozik. Íze egyáltalán nem hasonlít a burgonyáéhoz.

Sokféle batáta létezik, egyiknek fehér vagy világosszürke színű a húsa, a bőre pedig mély lila, íze a szelídgesztenyéhez hasonlít.

A másik fajta sötét narancssárga húsú, bőre sárgás, pirosas. Ennek az íze nagyon hasonlít a legédesebb sütőtök ízéhez.

Édesburgonya felhasználása

Felhasználása – édeskés íze miatt – szélesebb körű, mint a burgonyának: édes süteményekhez is használhatjuk.

 

A növény gyökerében található a tápanyag, ami egyben a termése is. Ez a sokféleképpen elkészíthető zöldség ásványi anyagokban és vitaminokban (A-, C-, B2- és B6- valamint E-vitamin) rendkívül gazdag. Egyetlen közepes méretű batáta biztosítja a szervezetünk számára a napi A és C vitamint, valamint magas rosttartalma mellett a kálium, magnézium, réz és mangán szükségletet is, emellett antioxidánsokat is tartalmaz.

Alacsony a zsír- és koleszterintartalma (neve ellenére) cukorbetegek is fogyaszthatják.

Az édesburgonya ráadásul nem igényel növényvédelmet: trópusi növény lévén Magyarországon – legalábbis egyelőre – nincs elterjedt betegsége vagy kártevője.

Fontos tudni, hogy az édesburgonyát sosem szabad hűtőszekrényben tartani, mert +10 fok alatt a benne lévő cukor átalakul keményítővé. Kamrában, 10-15 fok közötti hőmérsékleten viszont sokáig eláll.

A batátát csak rozsdamentes késsel szabad vágni, mert a régi vas késektől azonnal befeketedik. A hámozott illetve felszeletelt édesburgonyát felhasználásig tegyük egy tál vízbe, mert a levegőn hamar oxidálódik.

Arra érdemes odafigyelni, hogy mint a többi zöldséget, az édesburgonyát is lehetőleg magyar termelőtől vegyük.

A hozzátáplálásnál a sütőtök és a krumpli mellett lehet használni az édesburgonyát is.Lehet variálni fehérrépával, sárgarépával, zellerrel.

Ezt is nézd meg:

Édesburgonya chips recept.