Egészséges életmód

A táplálkozástudománnyal foglalkozó szakemberek megállapítása szerint évente 1000-1400 kg ételt fogyasztunk el. Az emberi szervezet működéséhez, napi tevékenységünkhöz, energiára van szükség. A kiegyensúlyozott táplálkozás lényege, hogy a táplálékkal annyi tápanyag kerüljön a szervezetbe, amennyire a kornak, nemnek, fizikai aktivitásnak vagy egyes sajátos állapotoknak (terhesség, krónikus betegségek…stb.) megfelelően szükség van.

Tanácsok az egészséges táplálkozás megvalósításához:
1. Kenyér és tésztafélék a napi energia-bevitel 40%-át tegyék ki, melyekből célszerű a teljes kiőrlésű lisztből készült termékeket választani. Ezáltal magasabb rost és ásványi anyaghoz jut szervezetünk.
2. A gyümölcs és zöldségfélékből az összenergia 35%-át javasolják a szakemberek, mindig az idénynek megfelelő, helyben termesztett fajták sokféleségét minél változatosabb formában fogyasszuk.
3. Húsfogyasztásnál törekedjünk a kevésbé feldolgozott, extenzív módon tartott állatok húsának fogyasztására; halhús hetente szerepeljen étlapunkon.
4. Értékes tápanyagokat nyújtanak szervezetünk számára az olajos magvak (dió, mandula..stb.), ezekből naponta 2-3 dkg javasolt.
5. Tej és tejtermék választásunknál a probiotikus hatással rendelkező termékeket fogyasszuk.
6. Salátákhoz használjunk néhány csepp növényi olajat, ételkészítéshez kevés só alkalmazása javasolt.
7. Cukor helyett édesítésre ideális a méz használata.
8. A folyadékfogyasztásnál a legmegfelelőbb a szomjúság oltására a jó minőségű ivóvíz, illetve ásványvíz.
9. Kerüljük a cukrozott üdítők rendszeres fogyasztását.

Ahhoz, hogy jó eséllyel induljunk, egy egészségben eltöltött, aktív öregkor megélése felé, a helyes táplálkozás alapjait gyermekkorban kell leraknunk.

Gyermekeink életmódját, szokásait, a család alakítja, ezért fontos ebben az életszakaszban a határozott táplálkozási attitűdök kialakítása, az egészségtudatos táplálkozás alapjainak lerakása. Az elsajátított ismeretek birtokában pedig mind a serdülőkori, mind pedig a felnőttkori egészségünket megalapozhatjuk.
Az édesanyák szerepe felbecsülhetetlen, hiszen ebben a munkában ők azok, akik a legtöbbet tehetnek egy egészséges nemzedékért, ugyanis nem mindegy, mi kerül a család asztalára. Sokszor az ő leleményességükön és fantáziájukon múlik a kevésbé népszerű, de tápláló ételek megkedveltetése a család tagjaival.

A gyermekek étrendjének az életkornak megfelelő mennyiségben és minőségben kell tartalmaznia a növekedéshez és fejlődéshez szükséges test és sejtépítő fehérjéket, az energiát adó zsírokat és szénhidrátokat, valamint kalóriát nem tartalmazó, de az élet fenntartásához nélkülözhetetlen vitaminokat és ásványi anyagokat.
A válogatós gyermeket vonjuk be az élelmiszerek vásárlásába, étkezésnél adjunk számára választási lehetőséget. Ha valamit nem szeret, fogadjuk el és a tápértéknek megfelelő, hasonló étellel helyettesítsük.
Gyermekkorban fontos a megfelelő étkezési ritmus kialakítása, ideálisnak tekinthető a napi ötszöri étkezés. A reggeli ne maradjon el; napi programhoz alkalmazkodva, személyre szabottan kell étrendjüket kialakítani,- ez a szülők feladata.

Sajnos a táplálkozásnak manapság nem tulajdonítanak olyan jelentőséget, mint amilyen befolyást gyakorol életminőségünkre. Az egészségünk megtartását a kiegyensúlyozott táplálkozáson kívül a rendszeres mozgás is elősegíti.

Vinczéné Végvári Katalin

Cikk ajánló: Glutén érzékenység

dietetikus

Martinus Medicus Egészségcentrum

Kép: pixabay.com