Gesztenye

Gesztenye

A tél közeledtével előszeretettel veszünk sült gesztenyét az utcai árusoktól, holott egész évben érdemes lenne fogyasztani. 

 

Gesztenye sütése

Így süssünk gesztenyét!
A Vas megyében velemi népünnepéllyé váló rendezvény egyik legfőbb attrakciója a gesztenyesütés. Látványos, ahogy a helyiek az ősöktől ellesett technikával, gyertyán és bükkfa lángján, különleges serpenyőkben pirítják a barna szemeket.
– A lényeg, hogy először nagy lángon el kell égetni a gesztenye héját, hogy kiszáradjon, megrepedezzen, ki tudjon jönni belőle a gőz, ne robbanjanak szét a szemek. Utána gyengébb lángon megfő, megsül a gesztenye, s gyors mozdulatokkal le lehet rázni a héjat, és gyönyörűen mutatnak – tudjuk meg a titkot a velemiektől.

 

Gesztenye tulajdonsága

Néhány fontos tudnivaló a gesztenyéről
– A tüskés növény a vásárlást követően 15 napig tartható el.
-A gesztenyét száraz helyen kell tárolni, a nedvesség hatására ugyanis megpenészedik.
– Könnyen meghámozhatjuk, ha a külső héjat bevágjuk, és egy óráig vízben áztatjuk.
– Az ősz kedvelt növénye rendkívül egészséges, magas a kálium, a magnézium és a foszfortartalma.
– Számos betegségre jók a barna szemek, kiválón alkalmasak meghűlések kezelésére, enyhítik az asztmás, hurutos köhögést.
– A gesztenye kérgét görcs, hasmenés ellen is hatékonyan alkalmazhatjuk.
– A gesztenye 49% szénhidrátot, 44 % vizet, 4% fehérjét és 1 % zsírt tartalmaz.

Gesztenye vitamin

A gesztenye E-vitaminban gazdag gyümölcs. Feldolgozott állapotában massza illetve püré formájában is megőrzi jótékony összetevőinek, vitamintartalmának, nagy részét. Az antioxidáns hatású, sejtvédő E-vitamin mellett tartalmaz vízben oldódó B1, B2 és B6 vitaminokat is. A gyümölcsökre jellemző C-vitamin is számottevő mértékben megtalálható a gesztenyében.

Gesztenye ásványi anyag tartalma

Ásványi anyag tartalma a szelídgesztenyét kiemeli a gyümölcsök közül: nátrium, kálium, foszfor és kálcium is meghatározó mennyiségben található benne. Ezen összetevők miatt a fogyókúrázóknak is ajánlott a fogyasztása. Zsiradékot alig, koleszterint egyáltalán nem tartalmaz.

Élelmi rost tartalmának köszönhetően a gesztenye csökkenti az éhségérzetet és jótékony hatással van a bélműködésre is. Magas szénhidrát tartalmának köszönhetően a gabona- és burgonyafélék helyettesítőjeként szolgálhat, illetve régen húspótlónak tojás és sajt felhasználásával vagdalt készítéséhez is hasznosították.

Egészségmegőrző hatása is ismert. A gesztenye leveléből, gyümölcséből készült főzettel enyhíthető a köhögés, valamint tüdőproblémák ellenszereként is használható. A reumás panaszok, hátfájás, ízületi merevség ellen és izomlazítónak is hatásos. Hasmenésre, görcsre a termés illetve a kéreg fogyasztása ajánlott. Teáját asztma, köhögés és hörghurut gyógyítására isszák.

Gesztenye a babának

Jó ha tudod: Gesztenyét már az elsők között, azaz 6-8 hónapos korától adhatod a babának, mikor megkezditek a hozzátáplálást!